Laos en het hoogste punt van Thailand. - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jetske Straatsma - WaarBenJij.nu Laos en het hoogste punt van Thailand. - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jetske Straatsma - WaarBenJij.nu

Laos en het hoogste punt van Thailand.

Door: Jetske

Blijf op de hoogte en volg Jetske

24 Juni 2015 | Thailand, Chiang Mai

Na het schrijven van het laatste reisverslag zijn we richting Laos vertrokken. 1 dag in een minivan naar de grens.Daar geslapen en de volgende ochtend vroeg alle visumzaken geregeld. Toen we eindelijk de grens over waren stapten we op de slowboat. Een lange boot die van binnen iets weg heeft van een bus, met een kleine bar aan boord. Samen met ongeveer 100 andere toeristen/ locals begonnen we onze tocht over de Mekong rivier dwars door Laos. Deze dag zouden we ong. 6 uur varen. Al snel ontmoeten ik hier mijn jongste backpackersvriend Neethan van 6. Hij reist samen met zijn moeder de wereld rond. De rest van de dag bestond dan ook vooral uit kaartspelletjes en Lego. Hij is de slimste 6 jarige die ik ooit heb ontmoet:) De bootreis ging snel voorbij. In het plaatsje Pakbeng overnachten we. De hele boot splitsten zich op over verschillende guesthouses in dit kleine dorp. 'S avonds met een aantal andere heerlijk 'Indiaas' gegeten. (weer is iets anders dan thais en laos) De volgende ochtend ontbeten aan de rivier en om 8:30 weer de boot op. Dit keer voor 8 uur lang. Gelukkig vermaakte Neethan ons ook vandaag en was er genoeg te zien langs de rivier, waaronder olifanten. Eind van de middag kwamen we aan op de eindbestemming: Luang Prabhang. Een stad in het midden van Laos. Hier ben ik 5 dagen gebleven. Samen met de Brazilianen, Neethan en zijn moeder en een frans koppel verbleven we in een guesthouse in het midden van de stad. Dichtbij de nightmarket die hier elke avond wordt opgebouwd (helemaal niet goed voor mijn geld, want zie hier veel te veel leuke dingen die ik allemaal wil kopen). De eerste dag hebben we wat rondgelopen en 's avonds gefeest in "Utopia" een populaire loungebar hier, met zelfs een volleybalveld! Opgezet door een Amerikaan dus ja dan is alles mogelijk. Hier zijn we nog vaker teruggekomen. Maar ik wilde vooral veel van de omgeving zien omdat dit de enige 5 dagen zijn dat ik in Laos ben. Dat is gelukt! De 2de dag hebben we een buddha cave bezocht. Een grot aan de voet van de rivier waar meer dan 4000 buddhabeelden in staan. Bijzonder maar had het indrukwekkender verwacht. Gelukkig kwamen we ook langs een paar kleine dorpjes waar ze nog met de hand traditionele kleden en sjaals weven, en verschillende producten maken van gezeefd papier. Dat betekend nog meer geld uitgeven, want deze mensen wil je natuurlijk wel supporten. Ook kwamen we een paar schattige kindjes tegen die hier de hele dag in de rivier spelen. Had ze zo willen adopteren. Maar ze hebben hier een goed leven, dus toch maar niet gedaan..

De volgende dag hebben een enorme waterval gezien, de mooiste tot nu toe! We zijn er met scooters heen gereden, ong.45 rijden vanaf Luang Prabhang. De naam van deze waterval is: Kuang Si en bestaat uit verschillende levels met helderblauw water waarin je kunt zwemmen. We hebben een korte track naar de top van de waterval gemaakt. Het was even klimmen maar eenmaal boven hadden we een geweldig uitzicht! In hetzelfde gebied worden ook beren opgevangen die voorheen gevangen werden gehouden. We hebben gezien hoe ze gevoerd worden en hoe goed ze hier worden verzorgt.

Omdat ik heimwee heb naar een normale fiets hebben we ook een dag fietsen gehuurd en hebben hiermee 30 km. gefietst naar een andere waterval. Onderweg door kleine dorpjes gekomen waar ze nog met weinig moderne middelen leven. We werden door veel kindjes begroet met: Sabadee! (Hallo in Lao). Het was heerlijk om weer even te kunnen fietsen maar zonder versnellingen heuvels op en af was behoorlijk zwaar en warm! Ik heb denk ik wel 6 liter water gedronken die dag en waarschijnlijk nog meer liters gezweet... Gelukkig hebben ze hier in Laos ook douches. De laatste dag ben ik extra vroeg opgestaan (5.00 uur) om monniken door de straten te zien lopen. Het is de bedoeling om ze allemaal wat eten te geven in de speciale schalen die ze met zich meedragen. Een bijzonder ritueel. De straten kleuren oranje door de doeken die ze dragen, en naast oudere monniken (monks in english) lopen er ook jongere jongens mee die nu al in de leer zijn om monnik te worden. Ik heb aan het ritueel meegedaan, vond het wel een beetje toeristisch omdat er een aantal groepen chinezen langs de kant stonden die alleen maar plaatjes schoten met hun Canon's of Nikon's. De rest van de dag heb ik nog 2 tempels bezocht, waarvan een de oudste van de stad is. Volgens mij waren dit de belangrijkste dingen die we hebben gedaan in Luang Prabhang. En na 5 dagen was het tijd om weer richting Chiang Mai (noorden van Thailand) te vertrekken. De boot is een leuk middel om je te vervoeren maar we wilde hier niet weer 3 dagen mee kwijt zijn. Dus hebben we het vliegtuig genomen, die bracht ons in 1 uur naar plaats van bestemming.

En daar zijn we nu, terug in Chiang Mai. We slapen in een gezellig hostel: Lantern house. Ook hier weer veel andere backpackers, zondag met z'n alle geraft (met boot door wild water) op de rivier. Actie en verkoeling een perfecte combinatie. De eigenaar: een thaise hippie met rasta's was ook mee. Hij organiseert elke dag iets voor de mensen die hier overnachten. Nu ik dit schrijf besef ik pas hoeveel ik eigenlijk doe. Dat is ook de rede dat ik nu pas dit reisverslag schrijf, ik had er gewoon geen tijd voor (over). Eergisteren (maandag) hebben we scooters gehuurd, ik was in love met die van mij: paars met wit! En met de belangrijkste spullen zijn we richting 'Doi Inthanon' vertrokken. Dit is een nationaal park en het hoogste punt van Thailand. We hebben de tijd genomen en ergens halfverwegen overnacht om nog meer van de omgeving te zien, en die was mooi. Gisteren zijn we naar de top gereden. Hoe hoger we kwamen hoe kouder het werd. En daar reed ik dan in een short en hempje met 10 graden en regen. Maar we hebben de top bereikt (het weer was niet geweldig dus een mooi uitzicht hadden we niet) en een selfie met het bord waar hoogste punt op staat hebben we ook. En dat was genoeg! Snel weer terug naar de 30 graden, een paar duizend meter lager. Nu ik dit typ zit ik langs de kant van de weg ergens in het nationaal park...we dachten dat de tank het wel zou redden maar niet dus. Hygo is benzine halen ergens op de berg. Mooi moment om dit verhaal te schrijven. Met zo af en toe wat auto's en scooters die naar me toeteren. (maar stoppen en hulp aanbieden doen ze dan weer niet...:( De weken vliegen voorbij en ik moet nu wat gaan plannen. Het plan is om morgen de nachttrein te nemen naar Bangkok, vanaf daar de nachtbus + boot naar het zuidelijke eiland Koh Tao en daar een paar dagen zon, zee en strand relaxen. Om vanuit daar naar Koh Pangan te gaan voor de......full moon party! Dat wordt een belevenis, en die zal ik met jullie delen in het volgende verslag. Kus en veel liefs vanaf hier!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jetske

Actief sinds 03 Mei 2015
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 2703

Voorgaande reizen:

14 Mei 2015 - 12 Juli 2015

Thailand 2015

Landen bezocht: